perjantai 3. lokakuuta 2008

Elämäni yhteisöjä

Miltä pohjalta tuli lähdettyä kunnallisvaaleihin 2008 mukaan

Seuraavassa muistelen osallistumistani yhdistysten toimintaan, koulutukseen ja firmojen kokouksiin enkä niinkään työpaikkojani. Niistä voin kirjoittaa jotakin joskus myöhemmin.

Jo nuoruudestani asti olen osallistunut yhdistystoimintaan. Saveron Virityksessä olin sihteeri ja Saveron Maamiesseuraan minut valittiin rahastonhoitajaksi, koska olin kahdenkertaista kirjanpitoa edistyksellisessä Sippolan kansalaiskoulussa ensimmäisten joukossa opiskellut.

Kauppakoulu ja -opistoaikanani, 1960- ja 1970-luvun vaihteessa, olin yhden lukuvuoden Kouvolan kauppaoppilaitoksen oppilaskunnassa opistoluokkani edustajana. Silloin tuntui hienolta kun sen aikaiset arvostetut Kouvolan liikkeiden johtajat pitivät oppilaitoksesta hyvää huolta. Neljä talvea tuli jo silloin opiskeltua ATK:ta. Kirjanpito ja laskentatoimi oli mielestäni parempaa kuin myöhemmin Tampereen yliopistossa. Kielistudio ja syntyperäiset keskustelunopettajat ruotsin- sekä englanninkielessä olivat siihen aikaan uutta. Venäjääkin ehdin opiskella yhden talven syntyperäisen opettajan johdolla. Hyvistä puitteista huolimatta tunsin että kielipääni oli huomattavasti kovempi kuin matikkapääni.

Kesätöitä Kouvolassa osuuskaupassa ja urheiluliikkeessä, varusmiespalvelu Kymen Jääkäripataljoonassa, kesätyö Sippolan koulukodissa ja talven yli töitä Kouvolan Sähkölaitteessa. Näissä paikoissa ei minulla kerinnyt luottamutehtäviä olla, mutta elämänkokemusta ja ihmissuhteita sain mielestäni mukavasti.

Vuoden 1973 keväällä sain työpaikan Sippolan verotoimistosta Myllykoskelta. Pyrin samantien Tampereen yliopiston julkisen hallinnon opetusjaostoon verovirkamiestutkintoa suorittamaan ja pääsinkin syksyllä aloittamaan. Muistan kun menimme isolla porukalla hallinnollisten opetusjaostojen aineyhdistyksen, Hallojen kokoukseen esittämään edustajaamme hallitukseen. Siitä ei tullut mitään kun meistä kukaan ei suostunut olemaan vähemmistökommunisti, enemmistökommunisti, demari eikä edes keskustalainen. Muista ei kuulemma tiennyt mitä ne on. Meidän ikäluokkamme järjesteli kuitenkin ilman politiikkaa erään ikävän tutkintoamme vuosia vaivanneen opettajakysymyksen kuntoon. Olin vielä opiskeluun kuuluvissa harjoittelutehtävissä ja lyhyen aikaa verovalmistelijana Kouvolan verotoimistossa.

Toimistopäälliköksi Hankkijan Kouvolan myyntikonttoriin menin syksyllä 1973. Hankkijan aikana piti olla viranpuolesta Kymenlaakson kaupan koulutuksen neuvottelukunnassa ja työsuojelutoimikunnassa työnantajan toisena edustajana. Hankkijassa ehdin tehdä kaksi myyntikonttorin budjettia. Useissa laskentatoimen ja henkilöstöhallinnon koulutustilaisuuksissa olin Etelä-Suomen alueen toimistopäälliköiden kanssa. Mutta myös myyntikonttorin johtoryhmän kanssa opiskelimme siihen aikaan muodikasta tulosjohtamista. Sen aikaista tasa-arvoa oli, että naistoimihenkilöiden henkilöstöasiat ja koulutus kuuluivat toimistopäällikölle.

Hankkijan aikana olin Kouvolan Rastin johtokunnassa. Vapaa-aikaa ei silloin muuhun olisi paljon riittänytkään.

Vuoden 1977 maaliskuussa siirryin Anjalankosken Säästöpankin Sippolan konttorin esimieheksi. Varsinaisten pankkitöiden lisäksi toimenkuvaan kuului hengästyttävä määrä kirjanpitoja, tilintarkastuksia, johtokunnanjäsenyyksiä ja maatalousveroilmoitusten tekoa. Lohdutuksena mieleen muistuu veroilmoitustalojen hyvät tarjoilut. Säästöpankissa osallistuin mm. johtoryhmän, konttoritoimikuntien ja pankin hallituksen kokouksiin. Koulutustilaisuuksia oli myös muiden pankkien maatalouasiantuntijoiden kanssa. Suoritin mm. Säästöpankin konttorinesimieskurssin ja Säästöpankkiryhmän esimiestutkinnon.

Säästöpankin aikaan olin Sippurastin johtokunnassa ja myös lyhyen ajan puheenjohtajana. Olin paikalla kun perustettiin Anjalankosken Nuorkauppakamari, Keski-Kymen Luonto, Summa- Vehka- ja Virojoen viehekalastusalue, Sippolan kylätoimikunta ja Vonteenin Valssi. Olin mukana kun Paltta-Balton yhteydessä järjestimme kesällä 1990 ensimmäisen Sippolan Kylätorin, jossa oli 30 osastoa ja Osuma Pup (kirjoitetaan kovalla peellä). Vonteenin Valssin yhteydessä jatkunutta toria olen ollut järjestämässä kahdeksantoista kertaa eli vuosina 1990-2007. Parhaimmillaan torilla on ollut yli 60 osastoa. Vonteenin Valssin sihteerinä olin v 1991, v 1993, v 1995 ja uudestaan vv 2003 -2007.

Vuonna 1993 lokakuussa tehtiin Säästöpankki Suomen viipalointi. Sippolan konttori joutui Kymijoen Osuuspankin konttoriksi virallisesti vuoden 1994 huhtikuun alusta. Hirvelän konttori liitettiin Sippolaan. Koko Kymijoen Osuuspankin maatalousasiat siirtyivät vastuulleni jo ennen huhtikuuta. Osuuspankin aikaan oli pakko vähentää yhdistystoimintaa, aika ei riittänyt. Pankkien markkinointipolitiikkaan ei myöskään enää kuulunut toimihenkilöiden osallistuminen mihinkään ylimääräiseen.

Tammikuussa 1997 sain tietää, että olin tehtäväni Osuuspankissa tehnyt. Halusivat hoidella taas omineen pankkiansa mukaan lukien saamansa hyvät Säästöpankin osat. Aloin tehdä lainopillisia tehtäviä, kirjanpitoja ja veroilmoituksia omissa nimissäni. Onneksi toimistotilat ja uudet asiakkaat löytyivät nopeasti. Toimistoni paikka on vaihdellut Sippolan keskustassa sadan metrin säteellä. Takaisin Sippolan pankkitaloon muutin samana iltana kun Osuuspankki lopetti konttorinsa toiminnan 31.10.2006.

Itsenäisenä yrittäjänä oloaikanani olen ollut mukana kun perustimme von Daehn -seuran, Orijärven Halla-Hileet ja Anjalankosken maaseutuyhteistyöryhmän. Olin myös yhdistymisen kautta syntyneen MTK-Anjalankosken ensimmäinen sihteeri ja rahastonhoitaja. Olin mukana oganisoimassa Koti-Sippola ry:n toimintaa, kun sen nimissä alettiin hoitaa Vonteenin Valssia, von Daenh -seuraa, Forstenin Aika -toimikuntaa, Sippolan kylätoimikuntaa sekä Kylätoritoimikuntaa ja perinteistä kotiseututoimintaa. Olen ollut myös organisoimassa yli 15 vuotta jatkunutta viikottaista Sippolan kesätoria ja torikahvilaa. Sippu Jukola 2005:ssä olin toimistoapulaisena. Sippolan Joulunavauksen järjestelyihin olen myös osallistunut alusta alkaen eli yli 15 vuotta. Vonteenina olin kesästä 2004 kesään 2005.

Olen käynyt maaseudun kehittämiskurssiin. Olen tutustunut retkillä verkostoyrittämiseen ja maaseudun kehittämiseen Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa, Italian Toscanassa, Koillis-Virossa sekä syksyinä 2006 ja 2007 Venäjällä Lugan alueella.

Olen ollut myös Sippolan koulun vanhempain toimikunnassa ala-aste- sekä yläasteluokkien kohdalla. Saimme torjuttua pitkälle sovitut koulujen lopettamissuunnitelmat kesällä 2005 Sippolan ja Kaipiaisten koulujen osalta. Käytimme keinoina median eri muotoja, joukkokokoontumisia ja runsaita henkilökohtaisia yhteydenottoja, jotka saimmekin sopivasti vyöryttämään toinen toistaan.

Kesän 2007 Vonteenin Valssin jälkeen kieltäydyin vaihtelun ja ylivoimaiseksi paisuneen työmäärän vuoksi Vonteenin Valssin ja Sippolan kylätorin järjestelyistä. Kylätorin 2008 järjestivät muut ja Vonteenin Valssissa uusi toimikunta palasi kahden vuoden väleihin. Vuoden 2009 Vonteenin Valssista näkyy nettisivulla jo olevan ennakkotietoa.

Koskaan aikaisemmin en ole ollut kunnallisessa luottamustehtävässä. Seurakunnassa olen ollut lyhyitä aikoja tilintarkastajana, kirkkoneuvoston jäsenenä ja taloudellisenjaoston jäsenenä. Oikeuden määräämänä julkisena kaupanvahvistajana olen ollut yli 25 vuotta.

Uusi Kouvola alkoi kiinnostaa:

Loppuvuodesta 2007 alkoi varmistua uuden Kouvolan muodostuminen. Se tuntui kiinnostavalta, koska nyt Sippola olisi sitä samaa kaupunkia, joka oli minulle monella tavalla tuttu. Myös mukaan tulevat muut kunnat ovat melkein kylä kylältä tiedossani.

Alkuvuodesta 2008 alkoi näkyä merkkejä uusien kunnallisvaaliehdokkaiden etsinnästä. Kylätoiminnassa olen tottunut hoitamaan kotiympäristön asioita enkä niinkään kiillottamaan jonkun puolueen keulahamon imagoa tai nostamaan galluppikäyriä ylöspäin. Se asenne sai minut innostumaan Kouvolan Seudun Sitoutumattomien ilmoituksesta ja otin yhteyttä. Vastaanotto oli heti suopea ja huomasin jo keväällä olevani vaalivalmisteluissa mukana, mm. Korian Toukomarkkinoilla.

Olen myös sen verran aina seurannut politiikkaa, että muistan jo opiskeluajaltani kuinka Kouvola oli siitä erikoinen paikka, että siellä kaupunginvaltuustossa oli puolueiden ulkopuolinen suuri sitoutumattomien ryhmä. Toinen Kouvolan erikoisuus oli riippumaton Kouvolan Sanomat.

Sippolan seudun, maaseutukylien ja ympäristöasioiden lisäksi minua kiinnostaa myös Kouvolan keskikaupunkiin liittyvät asiat, esimerkiksi valtion paikalliset virastot, liikealan koulutus, tori, kulttuuripalvelut. Asioin nykyisinkin työni vuoksi useissa Kouvolassa olevissa virastoissa.

Olen perehtynyt kunnallishallintoon opiskelun kautta, työni kautta, kylätoiminnan kautta ja tapahtumien järjestämisen kautta. Suvussani olen pienestä pitäen saanut kuunnella puhetta kunnallispolitiikasta.

Talousasiat ovat minulle myös hyvin tuttuja. Olen tottunut nopeasti arvioimaan hankkeiden kannattavuuden. Esimerkiksi firmojen toimintaa pitää arvioida kirjanpidon ja toiminnan kautta eikä pörssikurssien kehityksen kautta.

Kylätoiminnasta en ole koskaan saanut palkkaa. Kaupungin luottamustoimissa menetetty työaika korvataan kuitenkin jonkinlaisella kokouspalkkiolla.

Kun asetelmat oli tällaiset, oli aivan helppo lähteä vaaleihin mukaan. Onhan minulla toimistokin omasta takaa. Elokuussa laitoin kuvan ja pienen tekstiesittelyn nettisivuille www.kouvolanseudunsitoutumattomat.fi. Piti kerätä kymmenen nimeä valitsijamiesyhdistykseen ja täytellä muita papereita. Sitten oli virallinen kuvanotto, vaalikoneiden täyttöä ja oman esitteen suunnittelua.

Blogia olen tällä erää kirjoittanut varmaan aivan tarpeeksi. Yritän keskittyä vasta seuraavalla kerralla varsinaisesti vaaleihin ja vaaliteemoihini.










Ei kommentteja: