tiistai 7. lokakuuta 2008

Kouvolan akseleita

Kymenlaaksossa Kouvola-Kotka ei ole ainoa akseli

Tänä syksynä tuli mielenkiintoinen päätös maatalouslomituksen järjestämisestä. Haminan ja tulevan Kouvolan alueen kuntien yhteistyöllä maatalouslomituksen isäntäkunnaksi tuli Kouvola eikä Iitti. Iitin länsipuoleltakin tuli kuntia Kouvolan alueeseen mukaan.

Kuulin myös, että Kymenlaakson verotoimiston Haminan toimipisteen toimihenkilöt olivat vastanneet asiakkaansa kyselyyn, että maatalousverotuksen ohjeet tulevat Kouvolasta ja että koko Kymenlaakson maatalousverotus keskitetään Kouvolaan. Verotoimistothan ovat puhtaasti valtion virastoja eivätkä ole kaupungin hallinnoimia. Mutta verotoimistossa asioivat verovelvolliset ovat aina jostakin kunnasta kotoisin.

Nämä ovat uudessa Kouvolassa pieniä asioita, mutta on mielenkiintoista, että löytyy asioita, joissa Kouvolan ja Haminan yhteistyö voittaa tähänastisen päällepäsmärin Kotkan täysin. Kun Virolahti ja Miehikkälä vielä ovat liittymässä Haminaan, ei yhtämieltä olevien Kouvolan ja Haminan tarvitse Kotkan mielipidettä maatalouteen liittyvissä asioissa paljoakaan kysellä. Muitakin maaseutua koskevia Kouvolalle ja Haminalle yhteisiä asioita varmaan tulee esille kunhan uudessa Kouvolassa on vähänaikaa ajateltu asioita uudesta vinkkelistä.

Muistammehan sen, että Kouvolassa on melkein kaikki muu paitsi ei merisatamaa. Haminassa on hyvä merisatama, tosin pahasti jumiin ajettuna tällä hetkellä. Kouvolassa taas on hyvät rautatieyhteydet Haminan lisäksi ympäri Suomea, Venäjälle, Venäjän kautta Kiinaan ja myös Eurooppaan. Kouvolan rautatieasemalta matkustetaanVenäjälle junalla samoin kuin vielä toistaiseksi Virolahden kuntaa olevalta Vaalimaan raja-asemalta autolla. Kumma, jos asia ei aiheuta yhteisiä intressejä.

Kaikenlaisia näkymiähän sitä on. Kuten aiemmin olen sanonut, tällä hetkellä pääosa Kouvolan verorahoista on pakko käyttää kaupungin perustehtäviin. Hyvä ystävyys ja haminalaisten huomioiminen eivät kuitenkaan välttämättä maksa oikeastaan yhtään mitään, jos vastapainona on, että yhteiseksi hyväksi saadaan valtiolta, yrittäjiltä, järjestöiltä tai vaikka ulkomaiselta taholta paikkakunnille positiivisia päätöksiä.

Edellä mainitun lisäksi minun mielestäni pitää kotkalaisten kanssa myös hoitaa asioita yhdessä ja mielummin mahdollisimman hyvin. Kotka on kuitenkin edelleen useimmissa asioissa Kouvolan pääasiallinen yhteistyökumppani. Muut naapurikunnat ovat myös oikein tärkeitä ei vähiten Iitti. Esimerkiksi Kouvolan Sanomissa on huolehdittava, että levikki ulottuu mahdollisimman paljon Iitin puolelle ja iittiläiset saadaan vetovoimaisilla ilmoituksilla ostoksille Kouvolan palvelukykyisiin kauppaliikkeisiin.

Hamina-asia kiehtoo mieltäni, siksi että täältä minun asuinalueeltani, Sippolan seudulta on sama matka niin Haminaan kuin Kouvolaankin. Sitten Sippola on vielä Kouvolan ja Haminan välillä ja yhteistyökumppaneiden kanssakäyminen saattaisi vaatia parempia tieyhteyksiä Liikkalasta Keltakankaalle ja etenkin Sippolasta Uttiin. Soratietä on vain lyhyt matka Hirvelän ja Saveron välillä. Haminaa olevan vanhan Vehkalahden kyliä on pitkällä Sippolan itäpuolella ja asiointi niistä Kouvolaan tapahtuu Liikkalan tai Sippolan kautta.

Tässä asiassa on siis suoraan sanottuna myös Sippolan lehmä ojassa.

Seuraavalla kerralla yritän kirjoittaa asiallisemmasta ja ajankohtaisemmasta aiheesta.

Ei kommentteja: